ظروف چینی چیست ؟

ظروف چینی یکی از سالم‌ترین ظروف غذاخوری هستند که از نظر ایجاد مشکل برای سلامتی هیچ حرف و سخنی پشت سرشان شنیده نمی شود. این ظروف همان طور که از اسمشان پیداست اولین بار در چین تولید شده‌اند . ظروف چینی در واقع نوعی از سرامیک هستند که مورد استفاده جهت تهیه، سرو و صرف غذا قرار می‌گیرند.

معرفی محصول

به گزارش اقتصاد آنلاین، ظروف چینی به فرآورده‌هایی از صنعت سرامیک اطلاق می‌شود که به منظور صرف و یا سرو غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فرآورده‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این گروه بندی بر اساس فرآیند تولید آنها شامل فرآیند حرارتی، دمای پخت، درصد جذب آب و شفافیت یا نورگذری آن‌ها صورت می‌گیرد.

منظور از چینی همان قطعه سرامیکی لعاب خورده است که دارای خصوصیات زیر می‌باشد:

ترکیب آن‌ها شیشه‌ای و سفید رنگ است.

با رنگ‌های مصنوعی تزئین شده که نسبت به آب غیرقابل نفوذ است.

چنانچه ضربه‌ای آرام به قطعه چینی وارد شود، صدای زنگ به طور مداوم و مبرا از آن شنیده می‌شود.

جذب آب در انواع چینی‌ها ناچیز بوده و از ۰٫۲ درصد تا حداکثر ۱ درصد متفاوت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظروف چینی به دلیل دمای پخت ۱۴۰۰ درجه و سطوح صیقلی و قابل دسترس جهت شستشوی کامل، بهداشتی‌ترین ظروف غذاخوری هستند. پوشش لعاب ظروف چینی بر ترکیبات غذایی تأثیری ندارد و بر این اساس می‌توان این ظروف را برای مصرف مواد غذایی گرم و سرد به کار برد.

به طور کلی ظروف چینی لعاب‌دار شامل انواع متفاوتی مانند چینی زجاجی، پرسلان نرم، پرسلان سخت و چینی استخوانی است که هریک از آن‌ها، ویژگی‌ها و شرایط پخت و خواص فیزیکی مخصوص به خود را دارند. بهترین نوع چینی غذاخوری، پرسلان سخت است. دمای پخت اول این نوع چینی که معروف به دمای بیسکویت است، ۹۸۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و دمای پخت دوم که دمای کوره لعاب است، ۱۳۶۰ تا ۱۴۲۰ درجه می‌باشد. سفیدی چینی پرسلان سخت ۷۳ تا ۷۶ درصد و جذب آب آن کمتر از ۰٫۲ درصد می‌باشد.

میزان سبکی، میزان ضربه‌پذیری، شوک‌های حرارتی، شفافیت، باقی ماندن طرح و نقش بر اثر شست و شوی مداوم، قابلیت استفاده در مایکروویو و ماشین ظرفشویی و بهداشتی بودن آن از مهمترین ویژگی‌های چینی مرغوب می‌باشد. میزان جذب آب کمتر و سپیدی چینی یکی دیگر از ویژگی‌های مرغوبیت آن است. همچنین میزان سختی لعاب چینی عامل مهم دیگری در مرغوبیت چینی می‌باشد تا بر اثر برخورد با قاشق و چنگال و سایر فلزات دچار خراشیدگی نشود. یک دست سرویس غذاخوری ظروف چینی شامل: ظروف صبحانه، کاسه، بدنه سوپ‌خوری، درب سوپ‌خوری، دیس، بدنه قوری، درب‌قوری، گلدان، بدنه قندان، درب قندان، آبلیموخوری، شکرریز، نمکدان، زیرنمکدانی، فنجان، نعلبکی، بشقاب تخت و بشقاب گود می‌باشد.

منبع : اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو